Programul tranzitie justa varianta consultativa
Acțiunea
Dezvoltarea întreprinderilor și a antreprenoriatului
Componenta
Investiții pentru dezvoltarea IMM care sprijină creșterea durabilă și crearea de locuri de muncă în județele
Gorj
Hunedoara
Hunedoara ITI Valea Jiului
Dolj
Galați
Prahova
Mureș
OBIECTIVUL PROGRAMULUI TRANZITIE JUSTA (PTJ) – A permite regiunilor și cetățenilor să facă față efectelor sociale, asupra ocupării forței de muncă, economice și de mediu ale tranziției către țintele energetice și climatice ale Uniunii pentru 2030 și o economie neutră din punct de vedere climatic a Uniunii până în 2050, în temeiul Acordului de la Paris. (FTJ)
Prioritățile PTJ:
- Prioritatea 1 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în județul
Gorj - Prioritatea 2 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în județul
Hunedoara - Prioritatea 3 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în județul
Dolj - Prioritatea 4 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în județul
Galați - Prioritatea 5 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în
județul Prahova - Prioritatea 6 – Atenuarea impactului socio-economic al tranziției la neutralitatea climatică în
județul Mureș
Apelul este competitiv, cu termen limită de depunere, derulate prin platforma electronică MYSMIS
Proiectele care obțin cel puțin 75 de puncte în evaluarea tehnică și financiară și se încadrează în bugetul aferent fiecărui apel de proiecte în parte, sunt introduse în etapa de verificare precontractuală.
Proiectele care obțin un punctaj între 50 si 74 vor fi incluse în lista de rezervă.
Cererile de finanțare care obțin mai puțin de 50 de puncte în urma evaluării tehnice și financiare sunt respinse.
- MECANISMUL DE SELECTIE
- În fiecare lună se va întocmi o Listă intermediară a proiectelor evaluate in acea luna (peste 75 de puncte); proiectele vor fi ordonate descrescător, în funcție de punctajul obținut
- În prima lună calendaristică calculată de la data demarării evaluării pentru primul proiect depus, conform celor anterior menționate, vor intra în etapa de contractare, proiectele care au atins pragul de excelență de 75 de puncte și a căror valori eligibile nerambursabile solicitate însumate nu depășesc 25% din finanțarea disponibilă/apel.
- În a doua luna se reia procesul, incluzand si proiectele care nu au incaput in prima luna, in 25%, pana la implinirea procentului de 50% din bugetul alocat
- În a treia luna – similar, pana la implinirea procentului de 75% din bugetul alocat
- În a patra luna – pana la implinirea procentului de 90% din bugetul alocat.
- Diferența de 10% se va utiliza pentru ajustarea contractării proiectelor peste pragul de excelență în ordine descărcătoare a punctajului.
- La finalul etapei de evaluare tehnică și financiară, proiectele care nu au fost contractate în etapele anterioare, dar care ating sau depășesc pragul de calitate de 50 de puncte vor fi ierarhizate în ordinea punctajelor obținute și vor fi introduse în procesul de aprobare și contractate în ordine descrescătoare a punctajelor obținute (începând cu proiectul/ele ce au obținut punctajul cel mai ridicat) până la epuizarea finanțării disponibile.
Alocarea financiara disponibila orientativă pentru fiecare din apelurile de proiecte
Finanțarea se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă, ce constituie de ajutor de stat regional și de minimis.
Rata de cofinanțare
Eligibilitatea solicitantului
1) Forma de Constituire
- Solicitanul este o societate constituită în baza Legii nr. 31/1990 privind societățile, cu modificările și completările ulterioare sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea cooperaţiei,cu modificările și completările ulterioare.
- Societatea a fost înființată cel târziu la data de 31 decembrie 2021 și nu a avut activitatea suspendată temporar oricând în anul curent depunerii cererii de finanțare (2023) și în anul fiscal anterior (2022), în conformitate cu informațiile preluate de la Oficiul Național al Registrului Comerţului.
- Societatea a înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare (2022). Profitul din exploatare se referă la întreaga activitate a societății (i.e. indiferent de domeniul de activitate vizat de investiție).
2) Încadarea în categoria IMM
- Solicitantul se încadrează în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici sau mijlocii, în sensul prevederilor art. 4, alin. (1) din Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării IMM-urilor, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu prevederile Anexei I Definiția IMM la Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu
piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările si completările ulterioare, atât la data solicitării finanțării (i.e. data depunerii cererii de finanțare), cât și la data acordării finanțării (i.e. data semnării contractului de finanțare). - Se recomandă o atenție sporită în aplicarea corectă a prevederilor Legii 346/2004, cu modificările și completările ulterioare, în special în ceea ce privește identificarea întreprinderilor partenere și/sau legate cu
întreprinderea solicitantă. Încadrarea datelor solicitantului (a numărului mediu anual de salariați şi a cifrei de afaceri anuale nete/ activelor totale) în pragurile prevăzute pentru categoria IMM-urilor se verifică abia după
luarea în calcul a datelor aferente tuturor întreprinderilor partenere şi ale celor legate cu întreprinderea solicitantă, identificate conform legii. A se vedea anexa 14.6.2b la prezentul ghid pentru detalii suplimentare în acest sens
3) Solicitantul a înregistrat un număr mediu de salariați de cel puțin 1, în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare
- Păstrarea numărului mediu de salariați cel puțin la nivelul înregistrat în exercițiul financiar anterior depunerii cererii de finanțare (condiție de eligibilitate aplicabilă pe tot parcursul perioadei de evaluare, selecție, contractare, implementare și respectiv pe perioada în care trebuie menținut caracterul durabil al investiției (3 ani de la efectuarea plății finale în cadrulcontractului de finanțare sau în termenul prevăzut de ajutorul de stat, oricare intervine ultimul).
- solicitantul se angajează să creeze numărul minim de locuri de muncă/valoarea finanțării nerambursabile acordate.
- Numărul minim de locuri de muncă (normă întreagă) obligatoriu:
- un loc de muncă nou creat la maximum 175 000 euro finanțare nerambursabilă solicitată,
- proiectelE ce depășesc 5.000.000 Euro: un loc de muncă creat la fiecare 150.000 euro finanțare nerambursabilă solicitată.
4) Solicitantul se angajează și demonstrează că poate să suporte din surse proprii, sau din surse atrase care nu fac obiectul nici unui alt ajutor de stat/minimis, cofinanțarea prevăzută în condițiile prevăzute de prezentul ghid atât pentru cheltuielile eligibile, ne-eligibile, costurile suplimentare ce pot fi generate de proiect pe parcursul implementării, costurile de întreținere, operare și mentenanță a investiției pe toată durata de durabilitate a proiectului.
5) Solicitantul şi/sau reprezentantul său legal, după caz, nu se încadrează în niciuna din situațiile de excludere în conformitate cu Declarația unică conform Anexei 14.6.1 la prezentul ghid
6) Demonstrarea drepturilor reale principale asupra imobilului, obiect al proiectului identificat ca locul de implementare a proiectului, necesare pentru obținerea autorizației de construire pentru construcții definitive/provizorii, după caz, în conformitate cu prevederile Legii 50/1991, republicată privind autorizarea lucrărilor de construire.
- Solicitantul declară de asemenea, pe propria răspundere, odată cu întocmirea declarației unice, că deține sau, după caz, urmează să dețină, până la semnarea contractului de finanțare dreptul de proprietate sau alte drepturi reale principale asupra bunurilor imobile care fac obiectul cererii de finanțare.
- Documentele de proprietate, respectiv documentele care dovedesc drepturile reale principale, după caz, asupra bunurilor imobile sunt depuse de către solicitant, în condițiile prevăzute la secțiunea 7.6 a prezentului ghid, nu mai târziu de data semnării contractului de finanțare.
- Dreptul de proprietate, respectiv drepturile reale principale, după caz, nu pot fi grevate de sarcini, nu pot face obiectul unor garanții, cesionări și nici al unei alte forme de sarcini care ar putea afecta dreptul de proprietate, respectiv dreptul real principal, după caz, al solicitantului pe perioada de implementare și/sau pe perioada în care este asigurat, respectiv caracterul durabil, reglementat la art. 65 din Regulamentul (UE) 2021/1.060, cu modificările și completările ulterioare, al proiectului care face obiectul contractului de finanțare.
Atenție!
- OUG nr. 23/2023 nu distinge între proiectele pentru care este/nu este necesară obținerea autorizației de construire în ceea ce privește ca drepturile reale principale asociate imobilului să nu fie grevate de sarcini.
Dacă până la lansarea apelurilor de proiecte/deschiderea apelurilor de proiecte actul normativ este modificat, prevederile cu privire imobilele asociate proiectelor pentru care nu este necesară emiterea autorizației de construire, conform legislației în vigoare, vor fi actualizate în consecință. - Garanțiile reale asupra imobilelor (e.g. ipoteca) sunt, în accepțiunea prezentului ghid, incompatibile cu realizarea proiectelor de investiții în cadrul PTJ. Ulterior contractării proiectului, este permisă ipotecarea obiectelor/bunurilor aferente proiectului, fie ele mobile sau imobile, în condițiile stricte ale prevederilor contractuale, cu respectarea legislației în vigoare.
- Nu vor conduce la respingerea cererii de finanțare acele limite ale dreptului de proprietate care nu sunt incompatibile cu realizarea activităților proiectului (spre ex. servituți legale, servitutea de trecere cu piciorul etc).
- În conformitate cu prevederile Codului Civil, art 551 drepturile reale principale sunt:
- dreptul de proprietate;
- dreptul de superficie;
- dreptul de uzufruct;
- dreptul de uz;
- dreptul de abitaţie;
- dreptul de servitute;
- dreptul de administrare;
- dreptul de concesiune;
- dreptul de folosinţă;
- drepturile reale de garanţie;
- alte drepturi cărora legea le recunoaşte acest caracter.
- Drepturile reale principale asociate proiectului se mențin inclusiv pe perioada de implementare și respecƟv pe perioada privind demonstrarea caracterului durabil al operațiunii, respectiv pe o perioadă de 3 ani de la
plata finală sau în termenul prevăzut de ajutorul de stat, oricare intervine ultimul.
Eligibilitatea proiectului
1. Încadrarea investiției în obiectivul programului, a priorității și acțiunii pentru care se lansează apelurile de proiecte prevăzute de prezentul ghid.
a) Investițiile propuse trebuie să fie investiții inițiale, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare, să fie ă investiție în active corporale și necorporale legată de una sau mai multe din următoarele activități:
– crearea unei unități noi de producție și/sau servicii
– extinderea capacității unei unități existente
– diversificarea producției unei unități prin produse/servicii care nu au fost fabricate/prestate anterior în unitate
– o schimbare fundamentală a procesului general de producție a produsului (produselor) sau a prestării generale a serviciului (serviciilor) vizat(e) de investiția în unitate, în sensul prezentului ghid, cu scopul reconversiei economice pentru o economie verde;
Pentru detalii legate de investiția inițială a se vedea Anexa 14.4 la prezentul ghid.
- Este eligibilă inclusiv reconversia unui imobil existent neutilizat și dotarea acestuia cu active corporale și necorporale, în scopul creării/ extinderii/ diversificării unei unități de producție/ prestare servicii. Prin ”imobil neutilizat” se înțelege acel imobil care nu a fost utilizat în nicio activitate, în anul curent depunerii cererii de finanțare și în ultimii doi ani calendaristici anteriori anului depunerii cererii de finanțare.
- Investiția inițială trebuie menținută în zona vizată de apel pe toată perioadă de implementare și durabilitate stipulată în contractul de finanțare, fiind permisă doar utilizarea ocazională în afara acestei zone (e.g utilizarea ocazională a echipamentelor mobile achiziționate prin proiect).
b) Investițiile propuse trebuie să implice investiții productive și să demonstreze crearea de noi locuri de muncă durabile
- Proiectul trebuie să conducă la crearea de noi locuri de muncă, direct legate de investiția finanțată, ce trebuie menținute pe o perioadă de cel puțin 3 ani de la plata finală în cadrul proiectului sau in termenul prevăzut
de ajutorul de stat, oricare intervine ultimul, în zona vizată de apel. - În cadrul evaluării tehnice și financiare, se acordă punctaj pentru crearea de locuri de muncă suplimentare celor minim obligatorii.
Tipuri de investitii eligibile
2. Domeniul de activitate în care se realizează investiția
- Prin apelurile de proiecte lansate prin prezentul ghid se finanțează investiții numai în domeniile de activitate eligibile (clase1CAEN2), așa cum sunt enumerate în Anexa 14.3 la prezentul ghid cu condiția să nu favorizeze domeniile excluse de prevederile regulamentului UE 1060/2021, a regulamentului UE 1056/2021 și a regulamentelor aplicabile în materia ajutorului de stat regional și respectiv de minimis, toate cu modificările și completările ulterioare, a analizei DNSH.
- La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul/domeniile de activitate eligibile vizat/e de investiție, înscris/e în obiectul de activitate (conform certificatului constatator ORC), indiferent
dacă reprezintă activitatea principală sau secundară a întreprinderii. - La depunerea cererii de finanțare, solicitantul trebuie să aibă deja domeniul/domeniile de activitate eligibile vizat/e de investiție, autorizat/e la sediul (principal sau secundar) identificat ca loc de implementare a proiectului. Domeniul/domeniile de activitate (clase CAEN) în care se dorește să se realizeze investiția/proiectul trebuie declarat/e și autorizat/e distinct la locul de implementare a proiectului.
- Prin excepție, în cazul unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar (punct de lucru) ori activarea într-un nou domeniu de activitate (clasa CAEN) ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja (prin declarația de angajament) ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca punct de lucru și/sau să autorizeze clasa/clasele CAEN vizată de investiție, la locul de implementare.
- O investiție poate viza unul sau mai multe domeniile de activitate, în condițiile în care acestea sunt aferente aceleiași activități/ aceluiași flux de producție.
- Proiectul pe Valea Jiului este eligibil dacă: Contribuie la Strategia de dezvoltare economică, socială și de mediu a Văii Jiului,
Tipuri de activități eligibile finanțabile prin ajutor de stat regional:
a) Investiții în active corporale:
– lucrări de construire, extindere a spațiilor de producție/ prestare de servicii, inclusiv a utilităților generale aferente (alimentare cu apă, canalizare, alimentare cu gaze naturale, agent termic, energie electrică, PSI). Lucrările de modernizare pot fi considerate eligibile doar în măsura în care sunt aferente investiției inițiale propuse prin proiect și implică modificări/îmbunătățiri substanțiale ale infrastructurii existente și doar în limita a maxim 10% din costurile aferente ajutorului de stat regional.
– achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe, cu excepția mijloacelor de transport;
– achiziționarea de instalații/ echipamente specifice în scopul implementării măsurilor legate de contribuția la dezvoltarea durabilă punctate în cadrul evaluării tehnice și financiare-introducerea sau adoptarea de tehnologii verzi. Aceste elemente nu pot constitui obiectivul unic al investiției unice.
Atenție!
Echipamentele tehnologice, utilajele, instalațiile de lucru, mobilier, echipamentele informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe trebuie sa fie utilizate la locația de implementare a proiectului/aria vizată de apel. Imposibilitatea demonstrării derulării de activități economice în zona vizată de apel pe perioada durabilitate a investiției prin contracte comerciale și/sau obiective realizate va conduce la recuperarea contravalorii celor anterior menționate.
b) Investiții în active necorporale: brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice aferente investiției propuse, alte drepturi şi active similare, utilizate exclusiv în domeniul de activitate vizat de proiect. Programele informatice trebuie să fie legate de obiectul investiției inițiale.
Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 5% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului.
Activele necorporale trebuie să îndeplinească inclusiv următoarele condiții cumulative :
– trebuie să fie utilizate exclusiv în cadrul unității care primește ajutorul;
– trebuie sa fie utilizate exclusiv in scopul proiectului;
– trebuie să fie amortizabile;
– trebuie să fie achiziționate în condițiile pieței de la terți care nu au legături cu cumpărătorul (beneficiarul ajutorului);
– trebuie să fie incluse în activele întreprinderii care beneficiază de ajutor și trebuie să rămână asociate proiectului pentru care s-a acordat ajutorul pe o perioadă de minimum trei ani de la data efectuării plății finale în cadrul proiectului.
Investițiile finanțabile prin ajutor de stat regional sunt eligibile doar dacă constituie o investiție inițială, în sensul normelor ajutorului de stat regional, detaliate în anexa 14.4 la prezentul ghid.
c) costurile salariale estimate pentru locurile de muncă create în urma unei investiţii iniţiale, calculate pe o perioadă de doi ani. Acestea nu pot depăși costul brut aferent salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, respectiv de 6.789 lei/lună/loc de muncă pentru o perioadă de maxim 24 de luni.
Tipuri de activități eligibile finanțabile prin ajutor de minimis:
- Activități de formare profesională pentru activitatea asociată investiției inițiale: calificare, recalificare, formare continuă – perfecționare sau specializare pentru activitatea de producţie, comercializare şi internaţionalizare, dezvoltare de competenţe privind managementul afacerii şi tehnologice pentru angajații aferenți locurilor de muncă nou create, în special pentru obținerea de competențe verzi sau competențe în domeniile și sectoarele emergente identificate pentru fiecare apel în parte.
Pentru a fi eligibile, activitățile de formare profesională trebuie să fie realizate de un furnizor de formare relevant acreditat la nivel național și/sau internațional și/sau să fie finalizate cu emiterea unui certificat
individual de participare care să ateste durata și domeniul/temele de formare abordate.
Dovada îndeplinirii cerinței se face cu certificatul de absolvire și competențe emis de furnizorul de formare profesională conform propriului sistem de evaluare a competențelor dobândite prin programe de formare profesională. Certificatul de absolvire este însoțit de o anexă în care sunt precizate competențele dobândite prin programul de formare. - În cazul în care nu sunt prevăzute costuri salariale în cadrul ajutorului de stat regional, pot fi eligibile costuri salariale pentru locurile de muncă asociate investiției inițiale, fără a depăși costul brut aferent salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2023, respectiv de 6.789 lei, pentru un număr de 3 de locuri de muncă create pentru investiția inițială pe o perioadă de doi ani.
- Activități de consultanță pentru pregătirea documentației de proiect (cerere de finanțare și/sau planului de afaceri) elaborate înainte de semnarea contractului de finanțare, pentru managementul proiectului (managementul execuţiei investiţiei sau administrarea contractului de execuție, realizarea procedurilor de achiziții, monitorizare și raportare, pregătirea cererilor de rambursare).
- Activități de proiectare pentru elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor şi autorizațiilor aferente obiectivului de investiție. Documentația tehnico economică trebuie sa fi fost realizată la nu mai mult de doi ani anterior depunerii cererii de finanțare;
- Activități de asistență tehnică a proiectantului pe perioada implementării proiectului, diriginte de șantier autorizat conform prevederilor legale pentru verificarea execuției lucrărilor de construcții și instalații.
- Activități de cercetare, dezvoltare, inovare în vederea prototipării și punerii pe piață a unor produse noi/inovative
- Cheltuieli cu certificarea / recertificarea produselor, serviciilor, proceselor, de către un organism de certificare acreditat.
- Activități care respectă principiul economiei circulare și sunt asociate investiției inițiale propuse a fi realizate prin proiect;
- Activități privind realizarea cadastrului și intrarea în legalitate a proprietăților în scopul valorizării proprietății ca bază pentru imobilul asociat investiției inițiale în zonele defavorizate, dacă acestea se încadrează în perioada de eligibilitate a cheltuielilor pentru perioada 2021-2027;
Atenție imobilul trebuie să îndeplinească celelalte condiții de eligibilitate prevăzute la secțiunea 5.1.2 la prezentul ghid. - Certificarea / recertificarea sistemelor de management al calității (ISO 9001), al mediului (ISO 14001), al siguranţei alimentelor (ISO 22000), al sănătăţii şi securităţii ocupaţionale (ISO 45001), al securității informaţiilor (ISO/IEC 27001), al energiei (ISO 50001), al calității pentru dispozitive medicale (ISO 13485), al serviciilor IT (ISO/IEC 20000), al responsabilității sociale (SA 8000), simple sau integrate.
- Activități obligatorii de informare şi publicitate aferente proiectului conform cerințelor de vizibilitate a proiectelor.
- Proiectul propus în cererea de finanțare trebuie să cuprindă, în mod obligatoriu, investiții în active corporale (construire/extindere si/sau dotare/ cu active corporale) finanțabile prin ajutor de stat regional. Este opțională includerea, în proiect, a investițiilor în active necorporale finanțabile prin ajutor de stat regional.
- Valoarea eligibilă aferentă componentei finanțabile prin ajutor de minimis nu poate depăși 10% din valoarea eligibilă totală a investiției.
- Dacă proiectul include cheltuieli cu serviciile de consultanță finanțabile prin ajutor de minimis, valoarea eligibilă nu poate depăși 7% din valoarea eligibilă totală a investiției.
- Eligibilitatea unei activități nu este echivalentă cu eligibilitatea cheltuielilor efectuate pentru realizarea acelei activități, pentru trebuie îndeplinite condițiile privind rambursarea și plata acestora, inclusiv respectarea pragurilor prevăzute de prezentul ghid și a legislației în domeniul achizițiilor.
Activitati neeligibile
Toate activitățile care nu se regăsesc în categoria celor eligibile, menționate în secțiunea 5.4.2. sunt neeligibile.
Nu sunt eligibile următoarele tipuri de activități:
- simpla înlocuire a unor active.
- cele care au facut sau ar fi trebuit să facă obiectul unei proceduri de recuperare în urma transferului unei activităţi de producţie în afara zonei vizate de program.
- cele prevăzute în anexa nr. 1 a Hotărârii nr. 780/2006 privind stabilirea schemei de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră, cu modificările și completările ulterioare.
- care favorizează domeniile excluse de prevederile regulamentului UE 1060/2021, a regulamentului UE 1056/2021 și a regulamentelor aplicabile în materia ajutorului de stat regional și respectiv de minimis, toate cu modificările și completările ulterioare, a analizei DNSH;
- alte activități ce decurg din prevederile prezentului ghid ca fiind neeligibile;
Locul de implementare
Unitatea de producție/ prestare servicii finanțată trebuie să fie localizată în zona vizată de apel. Zona vizată de apel este detaliată la secțiunea 3.5 la prezentul ghid.
Atenție!
În cazul apelului de proiecte PTJ/P2/1.1/1.A/HD/ITI VJ aferent investițiilor productive pentru ITI Valea Jiului, locația de implementare a investiției este exclusiv cea asociată microregiunii Valea Jiului, în conformitate cu prevederile HG 901/13.07.2022 privind aprobarea Strategiei de dezvoltare economică, socială și de mediu a Văii Jiului, pentru perioada 2022-2030, respectiv (Orașul Uricani, Municipiul Lupeni, Municipiul Vulcan, Orașul Aninoasa, Municipiul Petroșani, Orașul Petrila, inclusiv satele aparținătoare).
La depunerea cererii de finanţare, solicitantul trebuie să aibă deja locul de implementare a proiectului înregistrat ca sediu principal sau secundar în zona vizată de apel. Prin excepție, în situația unei cereri de finanțare care presupune înființarea unui sediu secundar ca urmare a realizării investiției, solicitantul se va angaja (prin Declaratia unică) ca, până la finalizarea implementării proiectului, să înregistreze locul de implementare ca sediu principal/secundar în zona vizată de apel. În acest ultim caz, sunt eligibile doar proiectele de investiții care nu presupun doar achiziție
de echipamente sau dotări.
Atenție!
Până la finalizarea implementării proiectului, solicitantul trebuie să înregistreze fiscal locul de implementare a proiectului și a echipamentelor în zona vizată de apel, în conformitate cu prevederile legale aplicabile.
O investiție se poate realiza la două (sau mai multe) locuri de implementare, atât timp cât sunt respectate toate condițiile de eligibilitate, iar proiectul nu constă, de fapt, în două (sau mai multe) investiții distincte sub umbrela unei singure cereri de finanțare. Cu titlu de exemplu, extinderea capacității a două pensiuni (aflate în aceeași localitate sau în localități diferite) ar constitui, de fapt, două proiecte de investiție distincte, chiar dacă clasa CAEN vizată ar fi aceeași. Pe de altă parte, tot cu titlu de exemplu, dotarea a două spații de producție (localizate distinct), în care solicitantul desfășoară etape diferite din același flux tehnologic, poate fi considerată o investiție unică.
Încadrarea în limitele minime/maxime ale finanțării nerambursabile solicitate
Valoarea finanțării nerambursabile trebuie să se încadreze în limitele minime și maxime de mai jos, în funcție de apelul în cadrul căruia este depus proiectul.
MINIM 200.000 EURO
MAXIM 8.000.000 EURO
Crearea de noi locuri de muncă
Proiectul trebuie să conducă la crearea de noi locuri de muncă, direct legate de investiția finanțată, ce trebuie menținute pe o perioadă de cel puțin 3 ani după finalizarea investiției, în zona vizată de apel.
În funcție de valoarea finanțării nerambursabile solicitate, numărul minim de locuri de muncă (exprimat ca echivalent normă întreagă, ENI) obligatoriu a fi realizat este:
Categorii de cheltuieli eligibile
Categoriile și subcategoriile bugetului cererii de finanțare menționate mai jos sunt corelate cu devizul general al investiției, acolo unde este cazul, întocmit în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare.
Categoriile de cheltuieli eligibile și ne-eligibile aferente apelurilor de proiecte ce se lansează prin prezentul ghid sunt detaliate în anexa 14.5 la prezentul ghid. De asemenea, plafoanele pentru categoriile de cheltuieli eligibile sunt stabilite în anexa menționată și vă rugăm să le aveți în vedere în stabilirea bugetului cererii de finanțare.
Depășirea plafoanelor respective va conduce ca suma ce nu respectă plafonul maxim să fie considerată ne-eligibilă, fiind necesară revizuirea bugetului proiectului și a hotărârilor de aprobare a acestuia.
Limitele procentuale prevăzute pentru anumite categorii de cheltuieli se aplica la valoarea cheltuielilor incluse in bugetul proiectului la data semnării contractului de finanțare.
În vederea verificării rezonabilității costurilor, pentru justificarea bugetului este necesar să se prezinte minim două surse pentru fiecare achiziție de bunuri/servicii (oferte de preț, extrase din baze e date, internet, cataloage, orice alte surse verificabile și orice alte documente considerate necesare ).
Categorii de cheltuieli eligibile
Nu sunt eligibile
Următoarele costuri nu sunt eligibile:
- dobânzi pentru împrumuturi, cu excepția celor referitoare la granturi acordate sub forma unei subvenții pentru rata dobânzii sau a unei subvenții pentru comisioanele de garantare;
- achiziționarea de terenuri cu o valoare mai mare de 10 % din cheltuielile totale eligibile ale operațiunii în cauză;
- taxa pe valoarea adăugată („TVA”)
- cheltuielile efectuate în sprijinul relocării nu sunt eligibile pentru o contribuție din fonduri.
- cheltuieli generale de administrație, costurile operaţionale, de funcţionare şi întreținere;
- cheltuieli aferente contribuției în natură
- costuri cu salarizarea personalului, altul decât cele prevăzute de prezentul ghid și/sau peste limitele menționate
- cheltuieli cu amortizarea
- cheltuieli cu achiziția imobilelor deja construite
- cheltuielile cu dobânzile și penalități
- cheltuieli de leasing
- cheltuieli cu închirierea, altele decât cele prevăzute la cheltuielile generale de administrație
- cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanţare, cu excepția celor aferente categoriei Servicii și categoriei Taxe de mai sus și a celor cu elaborarea studiilor de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate, a documentației de avizare a lucrărilor de intervenții, a proiectului tehnic
- cheltuieli cu activităţi care au facut sau ar fi trebuit să facă obiectul unei proceduri de recuperare în urma transferului unei activităţi de producţie în afara zonei vizate de program.
- cheltuielile cu achiziţionarea autovehiculelor şi a mijloacelor de transport, aşa cum sunt ele clasificate în Subgrupa 2.3. „Mijloace de transport” din HG 2139/2004, indiferent de domeniul de activitate al solicitantului ori de domeniul de activitate în care se doreşte realizarea investiției propuse prin proiect, cu excepția Clasei 2.3.6. ”Utilaje şi instalaţii de transportat şi ridicat”;
- amenzi, penalități, cheltuieli de judecată şi cheltuieli de arbitraj.
- cheltuielile efectuate înainte de data depunerii cererii de finanțare, cu excepția costurilor de consultanță privind realizarea cererii de finanțare și a documentației tehnico economice aferente proiectului (dar nu mai veche de 2 ani de la data depunerii cererii de finanțare), comisioane, cote taxe, conform devizului general pentru obținerea autorizației de construire.
Durata proiectului
- Perioada de implementare a activităților proiectului cuprinde, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea Contractului de finanțare, conform regulilor de eligibilitate a
cheltuielilor. - Perioada de implementare a proiectului nu poate depăsi 36 de luni, de la data semnării contractului de finanțare, la care se adaugă, dacă este cazul, şi perioada de desfăşurare a activităţilor proiectului înainte de semnarea contractului, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.
- Perioada de implementare a proiectului poate fi prelungită cu maxim 12 luni, în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, la solicitarea temeinic justificată a beneficiarilor de finanțare și aprobarea AM/OI.
- Perioada de implementare a activităților proiectului nu trebuie să depășească 31 decembrie 2029.
- Pentru proiectele ce depășesc 5.000.000 euro- perioada de durabilitate a investiției este de 5 ani.
Documente necesare depunerii proiectului
Formularul cererii de finanțare, completat în aplicația electronică MYSMIS
– Anexele si documentele obligatorii la formularul cererii de finanțare:
1. Documente privind identificarea reprezentantului legal al solicitantului
Pentru reprezentantul legal al solicitantului se va anexa, în mod obligatoriu, la cererea de finanțare, o copie a documentului de identificare. Atunci când sunt documente asumate de o persoană împuternicită conform celor de mai jos, se anexează în mod un act de identificare inclusiv a persoanei împuternicite.
Documentele trebuie să fie în termen de valabilitate.
2. Mandatul special/ împuternicirea specială pentru semnarea (digitală) a certificării aplicației și transmiterea cererii de finanțare prin MYSMIS
Mandatul special/ împuternicire specială pentru semnarea (digitală) a anumitor documente din cererea de finanțare (dacă este cazul). Persoana împuternicită nu poate semna cererea de finanțare la depunerea în MySMIS, după cum nici declarațiile date în nume propriu de către reprezentantul legal al solicitantului.
Pentru situațiile în care reprezentantul legal al solicitantului este un cetățean străin nerezident, a se vedea excepţia de mai sus cu privire la împuternicirea specială pentru semnarea certificării aplicației şi transmiterea cererii de finanțare prin MySMIS. Împuternicirea respectivă va fi semnată de către reprezentatul legal al solicitantului fie olograf, fie cu semnătură electronică extinsă validă.
3. Documente statutare a solicitantului
Se vor anexa următoarele documentele necesare: act constitutiv, contract de societate, statut, în formă consolidată (care cuprinde toate modificările efectuate de la înființarea solicitantului, până la depunerea cererii de finanțare). Informațiile din documentele statutare trebuie să corespundă cu informațiile ce reies din Certificatul constatator ORC.
Certificatul constatator și Furnizare informații extinse, emise de Oficiul Registrului Comerţului de pe lângă tribunalul unde îşi are sediul solicitantul, ori prin serviciul InfoCert. Documentele depuse trebuie să fie emise cu cel mult 30 de zile calendaristice înainte de data transmiterii cererii de finanțare.
În situația în care, este posibilă obținerea documentului de către AM/OI certificatul constator nu va mai fi un document obligatoriu. Vă rugăm urmăriți periodic pagina de internet a programului pentru detalii cu privire la acest aspect.
4. Declarația unică
Odată cu generarea și semnarea declarației unice, solicitantul nu mai este obligat să depună documente doveditoare, cu excepția acelor documente și anexe solicitate prin prezentul ghid care urmează a fi depuse împreună cu cererea de finanțare și care sunt evaluate în etapa de evaluare tehnică și financiară a proiectului. Îndeplinirea condițiilor de eligibilitate se dovedește de către solicitant în etapa de contractare, prin prezentarea de documente justificative, specificate în cadrul prezentului ghid.
5. Lista de auto-evaluare privind respectarea principiului DNSH, inclusiv privind imunizarea infrastructurilor la schimbările climatice
6. Declarație privind eligibilitatea TVA, dacă este cazul
7. Declarația privind încadrarea în categoria IMM
8. Planul de afaceri, inclusiv Macheta – Analiza și previziunea financiară
9. Ultima documentație tehnică economică întocmită, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, pentru obiectivele de investiție ale proiectului, dar recepția acesteia nu poate fi mai cu mai mult de doi ani
anterior depunerii cererii de finanțare;
- Documentul care atestă aprobarea și recepția documentației tehnico economice
- Devizul general și devizele pe obiecte actualizate, asumate de beneficiar
10. Documente care atestă rezonabilitatea costurilor și justificarea cel mai bun cel mai bun raport între cuantumul sprijinului, activitățile desfășurate și îndeplinirea obiectivelor.
Documentele respective vor fi însoțite de un tabel centralizator cu ofertele și
valorile acestora. A se vedea Anexa 14.6.5 la prezentul ghid.
11. Certificatul de urbanism, în termen de valabilitate, emis pentru obiectivele de investiție ale proiectului.
În cazul în care se depune autorizația de construire, nu mai este obligatoriu ca certificatul de urbanism să fie în termen de valabilitate.
12. Autorizația de construire în termen de valabilitate și pentru obiectivele de investiție, dacă este cazul
Autorizația de construire în termen de valabilitate se va depune în cel mult 6 luni de la intrarea în vigoare a contractului de finanțare.
13. Actul de reglementare privind evaluarea impactului asupra mediului , în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice şi private asupra mediului, cu completările şi modificările ulterioare, respectiv cu reglementările comunitare aplicabile/ Clasarea notificării
Se va anexa documentul emis în urma parcurgerii etapei de încadrare a proiectului în procedura de evaluare a impactului asupra mediului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2018. Transmiterea Deciziei etapei de evaluare inițială nu este acceptabilă.
14. Declarația autorității responsabile pentru monitorizarea siturilor Natura 2000, acolo unde este cazul
15. Planuri de amplasament sau Planurie de situație cu privire la obiective de investiție, dacă nu sunt incluse în documentația tehnico-economică.
16. Aviz pentru proiect din partea AD ITI Valea Jiului, prin intermediul căruia se certifică contribuția proiectului la îndeplinirea obiectivele Strategiei de dezvoltare economică, socială și de mediu a Văii Jiului, pentru perioada 2022-2030, după caz (pentru proiectele din zona ITI depuse în cadrul apelului de proiecte PTJ/P2/1.1/1.A/HD/ITI VJ)
17. Plan de amplasare a echipamentelor/ utilajelor achiziționate prin proiect (dacă este cazul). Acest document poate fi elaborat de solicitant.
18. Pentru apelul de proiecte ITI Valea Jiului, avizul Asociației ITI Valea Jiului de conformitate cu strategia
19. Alte documente explicative necesare pentru susținerea anumitor elemente din proiect, dacă este cazul